Brandriskbedömningar (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Lennart Petersen, Sunday, August 04, 2019, 21:56 (1725 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Inom SkJ och säkert alla andra museibanor finns reglerat hur vi ska förfara med ångloksdrift vid torr väderlek. Våra regler grundas främst på SMHI:s (och MSB:s) brandriskprognoser för antändnings- och spridningsrisk. Nu börjar vi dock bli mycket fundersamma över värdet av dessa prognoser. Exempelvis spås över 10 mm regn idag och 3-4 mm regn i morgon men likväl anser SMHI att det är extremt torrt med brandrisk 5E för antändning i morgon. Hur går detta ihop? För några dagar sedan hade SMHI också 5E men då hade DMI (den danska motsvarigheten) den allra lägsta siffran för antändningsrisk! Danskarna gör prognoser även för Skåne. Det känns lite som att SMHI inte vet vad de sysslar med, vilket ställer till problem för oss i arbetet med personalplanering ånga/diesel och brandbevakningspersonal. Med detta vill jag bara höra lite vilka erfarenheter som andra museibanor har kring denna fråga. Kanske f.ö. något som kan tas upp vid MRO:s årliga säkerhetsseminarium i januari?
Jan-Anders Wihrén (trafikchef SkJ)

Jag tycker ni ska vara restriktiva och följa SMHI prognos , Tror det respekteras av resenärerna och dom första har nog numera insikt i konsekvenserna om man tänder på i markerna. Om man trots avrådan i prognos kör och det tänder på så lär föreningen ligga lite ”pyrt” (!) till. Följer ni å andra sidan prognosen så är det ju bara att göra personalplaneringen därefter.


Hela tråden: