Inställda tåg på Smalspårsjärnvägen 2018 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Heller, Monday, August 05, 2019, 08:23 (1720 dagar sedan) @ Granis

...Ett släpande bromsblock kan ge nog så många gnistor som ett ånglok kan. Kanske man borde ställa in all tågtrafik när SMHI proklamerar 5E? Om det är 5E som är det enda man tar beslut utifrån?


I fjol sommar ställde FAS/ TJF in all trafik nåt (?) dygn p g a detta. Ja, inte i första hand bromsblocken då kanske, men den allmäna risken att nåt skulle bli stående "ute i skogen" -efter nån solkurva på nåt närliggande normalspår som "väckarklocka" vill jag minnas- medförde detta drastiska beslut, på "rekommendation" av nån myndighet (Räddningstjänsten?). Man hade dessutom ingen ånglokstrafik att bekymra sig om, här var det rälsbuss- och lokomotortåg det handlade om. Såvitt jag känner till ägde inget motsvarande rum på nån annan museibana (ja, ånglokstrafik då, såklart), men kanske bedömdes smalspåret som "extra lång och otillgänglig"?

/ L G

Sommaren 2018 var extremt varm och torr på Smålandskusten. Här i Verkebäck regnade det på Valborgsmässoafton, och därefter fick vi inte regn förrän helgen vecka 30, bortsett från en åskskur i början av juli. I juli hade vi en lång period där temperaturen inte gick särskilt långt under 30 grader ens på nätterna.

När det var som värst var den radiella spridningsrisken 1600 meter i timman – vilket innebär att om en brand uppstår skulle den på en timma sprida sig till ett område med en diameter på över tre kilometer. Vi hade kontinuerlig dialog med räddningstjänsten i alla tre kommunerna under den aktuella perioden. Det var också ett par skogsbränder i omedelbar närhet av banan; den 2 juli fick vi ställa in trafiken väster om Ankarsrum på grund av en brand vid Udden mellan Ankarsrum och Fagersand. Räddningstjänsten i Västervik var också hårt belastad i och med det grundstötta lastfartyget Makassar Highway som läckte olja i havet utanför Loftahammar.

TJF och FAS beslutade gemensamt att ställa in trafiken helt på Smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik från och med eftermiddagen den 26 juli och trafiken återupptogs först på tisdagen den 31 juli. Detta beslut var inte lätt att ta, och vi beräknar att det kostade oss i storleksordningen 80 000-100 000 kr i förlorade trafikintäkter. Utöver den ordinarie trafiken drabbades även beställningståg och evenemangstrafik.

Beslutet att ställa in trafik blev en naturlig utveckling i det läge som hade uppstått, dels utifrån brandrisken och dels utifrån de enormt stora påfrestningar som spåret utsattes för i värmen. Det uppstod inga solkurvor, men på några ställen märktes tendenser, och dessa hölls under daglig uppsikt.

Vi hade redan tidigare succesivt vidtagit andra åtgärder för att minska riskerna. Banans sth sattes ner till 50 km/h med särskild försiktighet i kurvor, med tanke på risken för solkurvor. Vid ändstationerna gjordes kontroller av fordonens bromsblock så att inte gräs och annat brännbart hade ansamlats, och varje kväll spolades bromsblocken av, så att inget brännbart material fanns kvar.

Det var också ett stort tryck lokalt i sociala medier där det ansågs ansvarslöst av oss att köra tåg när Trafikverket hade ställt in trafiken på Tjust- och Stångådalsbanorna på grund av brandrisk – vilket var vad Trafikverkets informationsavdelning felaktigt gick ut med. Den egentliga anledningen till att Trafikverket stängde banorna för trafik var just den stora risken för solkurvor.

Ytterligare en faktor att ta hänsyn till var att den stora värmen innebar en stor påfrestning på personalen. Initialt hanterade vi situationen med att se till att fordonen gick vända så att föraren inte skulle behöva köra motorände, och se till att all personal hade ordentligt med dricka med sig för att inte få värmeslag.

Sammanfattningsvis kan man säga att sommaren 2018 inte var särskilt rolig. Just nu är tåg 89110 på väg ner mot Verkebäck från Jenny. Termometern visar 16 grader och några lätta moln syns på himlen. Det är en perfekt dag för att pyssla med gamla tåg!


Hela tråden: