Hur var SJ Cp 250 målad? (Fordon: vagnar)

av Göran Engström, Monday, August 05, 2019, 20:32 (1698 dagar sedan) @ Stefan Olsson

I vårt arbetet med att kartlägga alla 891-vagnar håller jag fn bla på med genomgången av ULB. Det är fortfarande en del som trots Svante Forsaeus ULB-bok är litet oklart.
ULB 2 var en litt CD av typisk lanterninmodell, byggd av Kockums 1895. Sen dyker det upp en ULB CF 2 som anges byggd på ULB verkstad 1918. Om det är en helt ny vagn eller bara en rejält ombyggd har jag ännu inte lyckats få klarhet i, inte heller eventuella orsaker.
I VoV-berättelserna framåt framgår det att vagn 2, vilken det nu är, varit CD fram till 1920 och senare ren C. 1937 anges den också som ombyggd.
För Cp 250 har jag hittills bara hittat en (enklare) revison på KVAB år 1949.

Jag delar Johans teori att en vagn där inte skruvskallarna i panelen syns bör vara rödmålad. Många gånger beror ju ev målning på om det är furu eller teakpanel. En vagn som troligen är ombyggd på slutet av 1910-talet skulle möjligen ha furupanel då kanske teak var svår att få tag på vid denna tid. Skulle vagnen vara ombyggd av SJ är väl också furupanel mest troligt, bla pga nästa världskrig.


Vagnen hade vare sig vanlig furupanel eller teakpanel. Panelen bestod av Oregon Pine som skiljer sig från svensk furu. Panelen var fernissad. Vilket kan förklara det blanka i bilden på delar av gavlarna. Att till 100% bestämma att det var si eller så det var vid en specifik tidpunkt, är väldigt vanskligt. Bilden är så dålig att eventuella skruvskallar inte syns, däremot går det att ana skruvarnas placering i alla fall i nederkant på panelen.
Även fernissa torde täcka skruvskallarna, så mycket att de inte syns.
Vagnen fick Srev i Uddevalla hamn 17/9 1942 och på KVAB 14/12 1949.


Hela tråden: