Brandriskbedömningar (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Micke Carlsson, Wednesday, August 07, 2019, 12:28 (1723 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Vad jag menar är att man bör tänka igenom ordentligt vilken förväntad släckkapacitet man har med sig så att man också snabbt kan bedöma om man kan hantera situationen man upptäcker, så man inte står och viftar med ruskor förgäves alldeles för länge innan man larmar vidare. Och att man har utrustat sig på ett sätt som stämmer överens med vad man kan förväntas möta därute. Kanske också att man har tänkt igenom det eventuella utbildningsbehovet för dem som ska ingå i brandbevakningspatrullen.

Med en så pass "vass" brandbevakningsstyrka har man något som kan anses vara en riskhantering av brandrisken och vara en beräkningsbar faktor när det gäller om man kan ha trafik och isåfall på vilket sätt.

Motsatsen är att man har ett par glada, ett par vattenkannor, en telefon utan täckning och en kubik vatten i en tank. Vad är deras släckkapacitet? Vet vi inte det, har vi inte riskhanterat någonting. Då kan vi ha skapat en falsk trygghet och kör tåg med en brandbevakning som har helt fel kapacitet i förhållande till uppdraget, för den väderlek som råder just då.


Hela tråden: