TJF 40 år (Järnväg allmänt)

av Daniel Niklasson @, torsdag, augusti 08, 2019, 10:20 (15 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Jag har ytterst svårt att förstå detta eviga gnällande i denna fråga. Det arbetas på med två av våra ånglok kontinuerligt (3037 samt 3050) och därför får 3147 stå tillbaka en stund tills finansiering är ordnad för de ganska stora och kostsamma arbeten som krävs för att få loket åter i trafik. För 3050 har extern finansiering sökts och beviljats i två omgångar. Det enda sättet att på egen hand lösa finansiering är att köra en trafik med resenärer i en sådan omfattning att det ger ett bra överskott. I år ser siffrorna mycket bra ut med god beläggning i tågen. TJF har medvetet valt att satsa på nödvändiga åtgärder i form av boggirevisioner på alla rälsbussar för att säkra driften. På samma sätt görs en insats för att rusta upp lokomotorerna för att i första hand klara av banunderhållet med alla de sliperstransporter, slyröjning, grusning mm som fordonen används i. Utan dessa insatser så skulle föreningen inte få några intäkter alls och då skulle det vara lapp på luckan ganska snabbt. Tilläggas bör att vi även via Tjustbanken beviljats medel till en fordonshall vilket innebär att vi långsiktigt sparar mycket pengar på fordonsunderhåll då i princip alla personvagnar och rälsbussar kan förvaras under tak.

TJF har aldrig haft fler medlemmar, bättre ekonomi och dessutom aldrig haft fler resenärer än idag. Raserad verksamhet?
/ Daniel


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum