TJF 40 år (Järnväg allmänt)

av Fredrik Lundström, Thursday, August 08, 2019, 10:59 (1695 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Jag blir mer och mer benägen att hålla med PALLE att det är bedrövligt att använda Lokomotorer till tågen. Hela föreningen är ju från början uppbyggd på Lok och vagnar.Naturligtvis är det annat folk som idag sköter TJF men nog vore ett Ånglok i form vara en tillgång. Jag är så gammal så för mej (79år) är allt från min barndom förknippat med Ånglok . Jag vet att alla gamla som ser ett Ånglok i drift blir glada. En Z4p väcker inga känslor ock minnen från förr. Att PALLE kopplat bort sej från föreningen förstår. Det är inte roligt när allt man varit med om att bygga upp raseras av de yngres ointresse Hälsar Gubben i Åtvidaberg.

Så som varande aktiv medlem i TJF sedan 2013 så håller jag inte med att något skulle raserats! I andra inlägg har förklaring getts till varför det inte är möjligt att köra något ånglok. Räcker inte detta som förklaring?

Jag har inte upplevt att något raserats i föreningen på de sex år jag varit aktiv, snarare har jag upplevt att föreningens styrelse målmedvetet arbetat mot att säkra driften av hela banan, både genom ban- och fordonsunderhåll och konsolidering genom att rälsbussarnas ägande till sist fick sin slutgiltiga lösning. Föreningen har ju också fått flera bidrag som går direkt till ångloksverksamheten. Finansiering är ju a och o i en sådan här verksamhet. De stora intäkterna kommer ju från den dagliga rälsbusstrafiken, där TJF har flest trafikdagar per år än någon annan smal- eller normalspårig museiförening med egen bana.

Därför måste ett visst arbete läggas på underhåll och vidmakthållande av rälsbussarnas funktion, något som givit frukt då vi denna säsong inte haft något stoppande fel på fordonen i trafik. Antalet aktiva medlemmar är begränsat och i vanlig ordning handlar det då om prioriteringar. Man driver också målmedvetet arbetet med att förenkla och förbättra verksamheten, t.ex att få fler fordon under tak och uppställda i värmen. Det sägs att en vinteruppställning utomhus sliter lika mycket på fordonens yttre som sex sommarsäsonger.

Jag har själv sett hur det arbetats på både 3037 och 3050 under vinter, vår och sommar i år. Ett fungerande ånglok är helt klart en tillgång, men fullgod förklaring har ju lämnats till varför det just nu inte finns något fungerande ånglok.

TJF och FAS i samarbete bedriver ett bra arbete och jag håller med Daniel, det är ganska tröttsamt att läsa sådant här gnäll, speciellt när det inte finns något fog för det.

Mvh

//Fredrik

Låst
1084 visningar

Hela tråden: