Angående TJF 40 år (Järnväg allmänt)

av Herbert Paalberg, Friday, August 09, 2019, 21:08 (1715 dagar sedan)

Eftersom inlägget om TJF 40 år är låst så vill jag tillföra lite mera fakta där någon representant för föreningen påstår att det tog endast 2 år från starten av TJF år 1979 till vår första provkörning av L18p 3147 ägde rum 1981 vilket var ett "Luciatåg" Vk-Vbä i december samma år. Sanningen är att vi "veteraner" dit jag räknar mig redan år 1967 (Högertrafikåret) började med att samla ihop materialet och flytta upp det till stationsområdet i Vk efter att det tidigare hade stått uppställt i bl. hamnen och på "Kulbacksområdet". Vi lyckades placera lok och vagnar till ett tillfälligt 3-spårsarrangemang invid bommarna vid "Hallströmsgatan" och med benägen hjälp av en närliggande firma ordna fram vatten och el för att kunna inleda den första insatsen till att iordningställa loket till funktionsdugligt skick. Redan 1973 hade vi ånga på loket och kunde köra några mtr fram och tillbaka. Man bör nog beakta att när föreningen bildades år 1979 hade vi redan hunnit med otroligt mycket under de 12 åren innan det officiellt blev TJF. Det är lätt att glömma för den nutida generationen hur mycket som blev gjort fram till 1979 och med de primitiva verktyg vi förfogade över. Så för min del blev det drygt 50 år i denna förening och det får räcka då mitt intresse av "rälsbussar" är obefintligt efter snart 45 år i daglig tjänst som både förare och instruktör/teknisk rådgivare av dessa vehicklar samt 5-års Yp-tjänst i Vk. Jag är en sann vän av loktåg ånga/diesel/el då jag växte upp parallellt med den dragkraften.
Så kör ni lugnt vidare med "Rudolfdieslarna" jag skall inte störa er. Palle i Vika NJ.;-)

Låst
1732 visningar

Hela tråden: