Hybo och andra stationshus (Arkiv/forskning/litteratur)

av Ola Almquist, Monday, August 12, 2019, 22:10 (1711 dagar sedan) @ Granis

För några år sedan gick det nåt annat "mäklar/ homestyling"-program på nån kanal kring ett stationshus längs breddade (= "norra" ) delen av NVHJ (har alltså glömt vilket, men Sääf kanske har koll?). Vill minnas att det då bl a på detta forum, bl a av mig, rynkades lite (?) på näsan åt hur (mer eller mindre) intakt järnvägsmiljö, väntsal med bröstpanel t ex, förvandlades till modern bostadsmiljö. Dock måste man väl ta hänsyn till att "allt inte kan bevaras" och att alla inte är järnvägsentusiaster/ tågt*ntar. Framförallt inte om man ska bo där.

Tittar just nu på programmet om Hybo. Ska bli intressant hur man hanterar dessa frågor där. Ägarna verkar väl än så länge kunna höra hemma i den nämnda kategorin, lite grann i varje fall (men tydligen inte lika mycket som den förre ägaren, som de köpte av). Så vi får väl se.

/ L G :-)

Det var Överum. Jag spelade in eländet på VHS men har inte orkat titta på det och nu har jag lite svårt att kunna spela upp sådana upptagningar. Huset bytte (naturligtvis) ägare därefter.

M.v.h.
Ola


Hela tråden: