Hybo och andra stationshus – bevarandet av stationsmiljön (Arkiv/forskning/litteratur)

av Arne, Tuesday, August 13, 2019, 13:52 (1711 dagar sedan) @ Granis

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar med din 'kritik' i detta fallet?!


Nu kanske det blev nåt syftfel nånstans, men "kritiken" handlade ju om det tidigare programmet. Det kring Överum (som det visade sig). Och som jag då knappt kom i håg. Det nu aktuella programmet kring Hybo hade ju knappt börjat sändas när jag gjorde mitt inlägg.

Nu har det gjort det, och det var ju lovande (vad man gjorde) i Hybo. Tog fram biljettlucka och postfack samt behandlade klinkersgolvet i väntsalen. Något den gamle (mer järnvägsintresserade?) ägaren uppenbarligen inte hade gjort/ hunnit med. Och det såg ju lovande ut. Att man sen inte hade koll på diverse "järnvägsnomenklatur" -trots att man hade besökt och pratat med Järnvägsmuseum t ex- är väl som det brukar i dylika sammanhang. Men resultatet blev alltså en "järnvägsmässig förbättring", och absolut ingen [i]försämring[/i]. Som jag minns det från Överum.

/ L G

Den förre ägaren och tillika järnvägsentusiasten hette Claes Sundberg. Jag har hittat ett intressant reportage med rubriken "Jag bor i paradiset" från 21 oktober 2010 publicerat på tidningssajten helahälsingland.se som jag kan rekommendera till läsning. Där finns också en hel del intressanta bilder och en faktaruta om stationshuset.

Citat:
[color=#009][i]I mitten av 80-talet fanns det diskussioner på att plocka ner stationshuset för att bygga upp det igen på järnvägsmuseet i Gävle. Men då protesterade Ljusdals kommun och Hyboborna. Istället fick Hennans stationshus flytta till Gävle. Hybo stationshus fick en totalrenovering och blev byggnadsminneförklarat.
– Det är bra att det är byggnadsminne. Min ledstjärna blir att göra om väldigt lite och på ett obemärkt sätt, säger Claes som tycker att det är viktigt att bevara så mycket av det ursprungliga huset som möjligt.
– I väntsalen har biljettluckan och postlådorna blivit täckta med en vägg. Men huvudsaken är att det finns kvar där bakom vägen, möjligheten finns att återställa det så som det var förr. Men något vill man lämna till kommande generationer också, säger Claes med ett leende. [/i][/color]

Hela artikeln från 2010 finns på denna länk:
[link=https://www.helahalsingland.se/artikel/jag-bor-i-paradiset]Artikeln om Claes Sundberg och Hybo stationshus[/link]


Hela tråden: