Hybo och andra stationshus – bevarandet av stationsmiljön (Arkiv/forskning/litteratur)

av tobbe, Tuesday, August 13, 2019, 20:23 (1717 dagar sedan) @ Arne

Jag såg också programmet om Hybo. Dels hann jag åka Ljusdal- Hudik sista veckan innan nedläggning med X16/X17 och då var stationen väldigt öde och man stannade inte där för resandeutbyte. Sedan var jag ett otal ggr där då uppställningen av beredskapslok var ganska omfattande inför skärbrännaren som i stort jobbade på plats. Har sedan för mig att det var ALU-arbetare som gjorde jobbet(men jag kan ha fel). Men en del lok som inte hanns med skickades söderut(Visl.?). Var det någon som uppfattade att en del bilder togs från Delsbo med bl.a. X7 ( I miserabelt utseende) och en X16/X17 samt en Y6/7 motorvagn som används på sträckan Delsbo - Fredriksdal (tror jag stationen hette,Rätta mig gärna). Har dessutom en kartongmodell av just Hybo-station från tidigt 1970-tal som ALLT OM HOBBY hade som klippark.
En fråga: Vad skall ske med V3 42 som står där nedklottrad och vandaliserad och tydligen plockad på delar?? Dressinen framför är väldigt vandaliserad och förmodligen utan räddning.:-( :-( :-(
tobbe


Hela tråden: