Koppeladapter på ULJ (Järnväg allmänt)

av John T, Saturday, August 17, 2019, 00:15 (1686 dagar sedan) @ Granis

Om jag inte minns fel hade man t o m idéer om att kunna bygga in utrustning för multipeldrift i kopplen, men de genomfördes aldrig.

Det var ju så att så att Scharfenbergskopplen blev aktuella just för att SRJ-ledningen var inriktade på att införa multipeldrift, i samband med motorvagnarna 121-128 ("Rävarnas" ) leverans, som hade multipelutrustning redan från början. Kgl Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen var kritiska till hästskokopplen och hur dessa skulle hantera tryckkrafter när en motorvagn sköt vagnar framför sig. Man befarade urspårningar i kurvor vid sådana tillfällen. Scharfenbergskopplen ansågs stadigare och hade dessutom andra fördelar, så därför infördes dessa, inledningsvis med prioritet på persontågsmateriel som trafikerade de då elektriferade linjerna. Sedan blev det tydligen inte multipeldriften så lyckad och därför inte långlivad, men Scharfenbergskopplen blev i alla fall ny standard för persontågsmateriel.

Undantag förekom; "Dalahästarna", dieselloken SRJ 5-6 (sedemera SJ litt T2p), hade Scharffenbergskoppel från början, men erhöll rätt snabbt (?) vanliga "hästskokoppel".

Nja, ett av loken verkar övervägande haft Scharfenbergskoppel. Bildstudier visar att loken under stor del av drifttiden på SRJ-nätet (även på SJ-tiden) verkar ha haft en koppeltyp var, även om det finns någon enstaka bild som visar undantag. Såvitt tillgängliga bilder anger var det SRJ 5 / 3525 som hade Scharfenbergskoppel och SRJ 6 / 3526 som hade hästskokoppel. Nu täcker säkert inte bilderna in alla varianter så totalt vattentät är kanske inte principen ovan.


Hela tråden: