Straffarbete? (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson, Saturday, August 17, 2019, 14:53 (1686 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Hur länge kunde man dömas till straffarbete? Såvida det inte motsvaras av samhällstjänst.
Jag undrar f.ö vilken typ av straffarbete en kvinna kunde få på den tiden?

Straffarbete var i princip detsamma som fängelse vid den tiden, nuvarande Brottsbalken kom 1965, innan dess fanns Strafflagen och i den användes ordet straffarbete. Utan att veta exakt hur det såg ut skulle jag dock hävda att fenomenet varierade över tid; redan i början av 1900-talet fanns knappast några "stenbrott med folk med korp och kula om foten" kvar, men något fick de givetvis göra i finkan (fast den här damen fick ju villkorligt). Men för riktigt grova brott kunde du alltså teoretiskt få livstids straffarbete (fast precis som att dödsstraffet gradvis användes allt mer sporadiskt under en lång tid innan det slutgiltigt avskaffades så var det redan för 100-120 år sedan i praktiken så att man satt ett antal år även för sådant som mord, spioneri etc, dock i regel bara i sällsynta fall livet ut).

Till själva ämnet; att döma av formuleringen låter det som att det var automatiska bommar redan 1936, för annars borde väl en bomfällare på plats ha rusat ut och börjat gestikulera och skrika och bära sig åt för att hindra dem; banvakten verkar ju ha hunnit ingripa efter själva händelsen men innan det gick riktigt illa. Det var ju visserligen en av landets två största stambanor, men ändå, automatbommar 1936?
Eller förbiser jag något? Kan det ha varit en korsning där banvakten fällde bommarna men sedan inte var fysiskt precis vid korsningen under hela tiden utan kom tillbaka en stund senare för att öppna igen eller så?


Hela tråden: