Omorganisation vid förstatligande, del 1 (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Saturday, August 17, 2019, 15:25 (1713 dagar sedan)

Några allmänna rader:

Trafiksektionerna nr 25-39 var f d privatbanekontor: Nr 37 och 39 med förenklad SJ-organisation, s k driftsektioner. Naturlig kontinuitet med inarbetad personal etc. 29 ts i Ronneby var f d BKB administration och 30 ts i Kristianstad f d CHJ/ÖSJ d:o. Viss rationalisering gjordes dock redan nu: T ex nedlades KVBJ "byrå" i Karlshamn, ÖBlJ d:o i Karlskrona och SOEJ d:o i Sölvesborg.

Bansektionerna följde oftast trafiksektionsindelningen. Maskinsektionerna var större p g a
färre arbetsställen. En total omorganisation kom 1964, då ca 1/3 av de regionala huvudorterna indrogs.

SJ hade utfäst sig att ta över all personal som så ville - och det ville de allra flesta.Vid SJ-anställningen fick många s k konstitutorial: Kunde vid arbetsbrist bara förflyttas, ej uppsägas. SJ var också stort nog att vara "sitt eget AMS". Viss rationalisering fick anpassas
till de samlade pensioneringarna.

Omställningen till statsdrift var stor: På sina håll krävdes övergångstid som statligt bolag: I affärsverket måste allt fungera lika över hela landet, det krävde bl a allmänheten. Några SJ:are inplacerades därför snarast på en s k övertagen trafiksektion. Min far Gustav och en kollega kom till 31 ts i Västerås, f d SWB 2 ts. Vi kom från Göteborg.

(Fortsättning följer)


Hela tråden: