YBo4t... (Järnväg allmänt)

av Karlsson, Saturday, August 17, 2019, 19:38 (1685 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Den person som ordnade så den sista Märstavagnen gick till skrot trodde nog att han var duktig. I ett annat inlägg handlade det om en dam som fick straffarbete för att lyft bommar. Han som såg till att Märstavagnen skrotades borde fått livstids fängelse.

Visst tusan hade det varit väldigt häftigt med en Märstavagn i drift. Tyvärr såg ju verkligheten lite annorlunda ut runt 1970 då den sista av vagnarna skrotades. Det var tal om att den sista skulle bevaras, tyvärr fanns inte ekonomi till räddning hos de som fick erbjudandet. Där tycker jag att den ansvarige på SJ gjort sitt och trots allt erbjudit fordonet till försäljning innan det blev skrot. Nätverkande av den sort som finns idag fanns ju inte på den tiden, hade någon idag fått ett liknande erbjudande så hade möjligen utfallet blivit ett annat, säkert hade någon förening kunnat ta emot ett utrotningshotat och så gott som körbart fordon som dessutom hade kunnat användas för att köra in pengar till verksamheten. En insamling på nätet med hjälp av Swish och andra moderna möjligheter underlättar ju snabba affärer. Tyvärr var ju den sista vagnen en 1067-vagn, vilket begränsar intresset i Sverige både då och nu då det är ytterst begränsat med 1067-spår och därmed även begränsad användning utan kostsam ombyggnad som ska göras av någon. På 891-sidan fanns vid denna tid väldigt få föreningar och ännu färre med egen bana. De flesta var dessutom upptagna med ånglok (där det tyvärr förekom skrotning av lok som enligt uppgift erbjudits som möjliga museiföremål men där egna intressen gjorde att de fick stryka på foten, till exempel tunntenderlok från NVHJ). Att nuvarande AGJ och SkLJ ens kom sig för att spara varsin YBo5p 1970 är ju nästan en bedrift i sig. Jag vet inte exakt vilket år den sista YBo4p gick till skrot men det var flera år innan det blev aktuellt med någon museibana på 891 och det där med rälsbussar skötte ju SJ varje dag så varför skulle museiföreningarna lägga pengar på det i första hand? Och när det inte fanns några potentiella köpare så är det ju inte så konstigt att SJ valde att skrota YBo4p när det började bli överskott på rälsbussar, YBo5p ansågs ju vara en bättre och dessutom mer enhetlig konstruktion. Att med detta som bakgrund avkräva livstidsstraff för den som skickade ett fordon som ingen kunde ta hand om till skroten tycker jag är aningen överilat.


Hela tråden: