Vattenpåfyllning på ånglok. Ramtank (Fordon: lok)

av Leif B, Saturday, August 17, 2019, 21:15 (1707 dagar sedan) @ Helén Marklund

Hej!

Tack för många informativa svar. Jag har lärt mig mycket av dem. Vad tendervagn, vattenhäst, tanklock med mera är, som jag inte visste innan. Vad en ramtank är har jag också fått lära mig att det är något som finns men inte förstått vad det är.

Anledningen till mitt intresse är att jag försöker sammanställa information om MKJ, där mina morföräldrar bodde och arbetade vid anhalten Svaneberg. De bodde där mellan åren 1939-1975, men jag är intresserad av allt sedan banan öppnade 1889. Min morbror och mor pratar om att pumphuset, som jag förstår användes till att fylla på loken, stod kvar efter att sista ångloket såldes 1941. Mina funderingar går kring hur det kan ha gått till när de fyllde på, om det finns någon bra skildring av det. Och så undrar jag också om det fanns fler påfyllningsställen längs MKJ. Kan Stampen ha varit ett sådant?

En ramtank är placerad i loket ram, d v s underredet. Med andra ord mellan hjulen och under ångpannan - den syns därför inte tydligt.

På [link=https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=3002.0]det här loket[/link] ser man ramtanken som den stora "lådan" mellan hjulen. Tratten på sidan av pannan är säkert där man fyller vatten så att det rinner ner i ramtanken. Det bör funnits en motsvarande tratt på andra sidan loket.

Y-loken (d v s SJ:s lok med typbeteckning/littera Y) [link=http://www.svenskmjwiki.se/SJ_%C3%A5nglok_litt_Y]på dessa bilder[/link] hade tydligen istället påfyllningen mitt upp på pannan - nåbar från både vänster och höger sida - med ett rör som följde med pannans högra sida ner till ramtanken.

På [link=https://digitaltmuseum.se/021018034455/masj-lok-thor-loket-var-ett-ramtanklok-vattenforrad-mellan-ramarna-axelfoljden]detta ålderdomliga lok[/link] syns att ramtanken bara sträckte sig under bakre delen av loket mellan de stora (driv)hjulen. Under främre delene av loket är det fri sikt från sida till sida.

Den här bilden visar ett modernare tyskt ånglok med sidotankar som fylls från [link=https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenh%C3%A4st#/media/Fil:Schmalspurdampflock_Wasser_tanken_131-3180_IMG.JPG]en vattenhäst[/link]. Den "ovala" uppfällda luckan upp på vattentanken visar hur stor öppningen i vattentanken är. Här syns också tydligt att loket har kolboxen bakom förarhytten och den är välfylld med stenkol. Tanklok är någorlunda lämpliga att köra åt båda hållen och loket har därför strålkastare både fram och bak. (På vissa vände man aldrig tankloken, på andra banor vände man helst loken om det fanns vändskiva där tåget skulle vända. Detta för att föraren skulle slippa köra med reglagen bakom ryggen.)

Man kan nog ana av bilden att det var praktisk att placera "påfyllningstratten" på ett ramtanklok på ungefär samma höjd som påfyllningsöppningarna i sidotankloken - om banan hade båda typerna. [link=https://www.mostphotos.com/sv-se/1757182/porjus-vattenhast]Svenska vattenhästar hade oftast en grov "slang" av grovt tyg[/link] för att vattnet inte skulle plaska och skvätta åt alla håll. Särskilt vintertid ville man säkert slippa bli nedblött och dessutom undvika att marken runt vattenhästen blev en isbana.


Hela tråden: