YBo4t... (Järnväg allmänt)

av Anders Jansson, Sunday, August 18, 2019, 18:56 (1685 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Trots att möjligheten fanns skedde ingen spårviddsändring på dessa fordon.

Ganska naturligt eftersom någon anledning till spårviddsändring knappast fanns.
Vartefter så blev det ju överskott på YBo5 varav en del YBo5p ombyggdes till YBo5t och ersatte YBo4.
Användningen av resepektive fordonstyp var ju nästan exakt likvärdig men YBo5 befanns ha lägre underhållskostnader så man föredrog dessa.

Att ett antal YBo5p och UBFo3yp år 1964 byggdes om till 1067 mm spårvidd hade sin bakgrund i att det fanns ett synnerligen angeläget behov av att ersätta HC-trärälsbussar på linjen Halmstad-Vislanda. Efter chefsbyte på Göteborgsdistriktet (tågen bemannades med personal från Halmstad även om fordonen tillhörde maskinsektionen i Växjö) lyftes frågan till högsta prioritet av den nye distriktschefen och kanslimaskiningenjören. Vid den aktuella tidpunkten rådde det fortfarande brist på YBo5p-fordon och de som frigjordes genom nedläggningar räckte inte till för att täcka alla önskemål. Sent omsider tilldelades dock Växjö ett antal fordon för ändamålet. I takt med nedläggningar även på 1067-nätet så kunde dessa YBo5t senare ersätta YBo4p. Den senare typen användes dock ända fram till nedläggningen av persontrafiken mellan Karlshamn och Vislanda.

Ett parallellfall fanns på Lelångenbanan. Även där var dc Karl Larsson och kmiö Per Zellén angelägna att ersätta Yo1p med tillhörande släp. Även detta lyckades man efter idogt argumenterande med och det sista året trafikerades Lelångenbanan med YBo5p.

Överskott på YBo5p uppstod först sommaren 1967 sedan trafiken på Västgötabanan reducerats drastiskt efter nedläggningen av Göteborg-Sjövik. Det var först då som Växjö kunde få tillräckligt antal YBo5p så att de sista YBo4p kunde slopas.


Hela tråden: