Bommar manövrerade på avstånd (Järnväg allmänt)

av Gunnar Ekeving, Sunday, August 18, 2019, 23:27 (1704 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Eller förbiser jag något? Kan det ha varit en korsning där banvakten fällde bommarna men sedan inte var fysiskt precis vid korsningen under hela tiden utan kom tillbaka en stund senare för att öppna igen eller så?

Automatiska bommar var ovanliga 1936 - ett fåtal anläggningar existerade på dispens från regeringen (beslut togs i konselj och skrevs under av kungen).

Däremot fanns många anläggningar där bommarna manövrerades på avstånd, det kunde t ex gälla plankorsningar i bangårdsändarna där manövreringen skedde från plattformen framför stationshuset, eller att en vägvakt dels manövrerade bommar eller grindar vid vaktstugan och dels bommar vid vägar på upp till någon kilometers avstånd vid mekanisk manövrering och nästan obegränsat avstånd för elektrifierade bommar. Det fanns alltså inget krav på att vägvakten skulle kunna visuellt kontrollera övergången.

[link=https://ekeving.se/p/hd/hna.html]Exempel Halmstad[/link]

Angående att den ivriga damens kartläsare kunde lyfta bommarna så var lyftmöjlighet ett krav, i varje fall vid bommar som manövrerades på avstånd. Detta för att eventuellt instängda fordon skulle kunna ta sig ut. Många bommar bestod av ett järnrör som man inte utan vidare kunde köra igenom.


Hela tråden: