Kanslimaskiningenjör (Kmiö)? (Järnväg allmänt)

av Anders Jansson, Monday, August 19, 2019, 12:28 (1683 dagar sedan) @ S-O Johansson

I svaret från Anders Jansson så nämns titeln Kanslimaskiningenjör. Första gången jag hör talas om den titeln. Vilket ansvarsområde hade han? Driftdistrikten hade om jag förstår organisationen rätt, 1963 års, en maskiningenjör som då var chef för lok- och driftverkstadstjänsten inom respektive driftdistrikt. Är det den som det syftas på?

Den process jag beskriver inträffade i slutet av 1928 års organisation med såväl distriktskansli som sektioner. II distriktet (Göteborg) omvandlades till drift- resp bandistrikt den 1 juli 1964 och III distriktet (Malmö) den 1 oktober 1964.

Kanslimaskiningenjör, kanslitrafikinspektör och kanslibaningenjör tjänstgjorde på distriktskansliet och handlade där ärenden inom respektive fackområde. Sektionsföreståndarna (maskinsektionsföreståndare/maskiningenjör etc) organiserade verksamheten ute på fältet med egna expeditioner.

Vid omorganisationen 1964 ökades antalet distrikt samtidigt som de uppdelades på driftdistrikt och bandistrikt. I gengäld så slopades sektionsnivån. Distriktschefen vid II distriktet blev distriktschef vid 4 driftdistriktet i Göteborg och kanslimaskiningenjören blev maskiningenjör vid samma driftdistrikt.


Hela tråden: