30 år sedan strejken (Järnvägspersonal)

av Jim Hansson, Tuesday, August 20, 2019, 15:07 (1682 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

På onsdag (21 aug) Är det 30 år sedan den i stort sett landsomfattande vilda lokförarstrejken bröt ut i Sverige. Lokförarna kämpade för att behålla 60 års pensionsålder och 13.000 kr i månadslön.

Tror resultatet lönemässigt blev runt 12.700 kr i stort sett direkt men året därpå blev lönen justerad till 13.000 kr.
Pensionsåldern där blev det kanske sådär med resultatet.
Finns fortfarande ett antal lokförare som har möjlighet att sluta vid 60 år. Gissar att den yngste som kan åberopa detta är född 1963.

Att strejken fick så stort genomslag, ansåg många berodde på att dåvarande chefen vid SJ persontrafikdivision Karl-Erik Strand under söndagskvällen den 20 augusti prompt lovade att tågen kommer att gå.
Strejken varade i knappt 3 dagar, tågen började rulla igen på eftermiddagen den 23 augusti.


****
Som du redan påpekat i annat inlägg, så var det en vild strejk. En märklig sådan, riktad mot det egna förbundet, Statsanställdas förbund (SF). SF ville, om jag minns rätt, höja pensionsåldern till 65 år, "i jämlikhetens namn".
Möjligen ett märkligt sätt att strejka på. Man är missnöjd med det egna förbundet, men drabbar arbetsgivaren.


På vilket sätt skulle detta vara märkligt?
Om dåvarande SF inte gick medlemmarna till viljes utan i som du säger "jämlikhetens namn" stjäla 5 pensionsår så fanns väl endast strejk att tillgå.
Att det drabbade arbetsgivaren har jag svårt att förstå.
Givetvis blev 3:e man förstås drabbad som alltid vid en strejk. Sedan fanns det ett antal lokförare som inte vågade eller ville ta ställning till att inte köra.
"Sjukfrånvaron" lär också varit hög.

Men säkerligen ville även dessa personer sedemera njuta av både 13 000 i lön och bibehållen 60 års pension.


****
Vad jag menar är, att om man är missnöjd med en part (SF), så bör man vidta åtgärder mot den parten, inte mot en annan part (SJ).
Självklart drabbade det SJ, som fick ett inkomstbortfall. Det drabbade även tredje part, som inte kunde resa eller transportera gods, med tåg. Det kan väl inte vara svårt att förstå.


Minns inte hur det andra fackförbundet: Svenska Lokmannaförbundet agerade?
Var dess medlemmar för att man konfiskerade 5 år i jämlikhetens namn.
På den tiden var ju inte sk timanställningar aktuella ska väl påpekas för yngre läsare.

Svenska Lokmannaförbundet fanns inte då. Vi hade gått ihop med ST och blivit ST-Lok. Och ST var benhårda med att lokförare, Flygledare och officerare skulle ha kvar 60 år.
Jim


Hela tråden: