SJK-resa...; sparade fordon (Järnväg allmänt)

av Granis, Wednesday, August 21, 2019, 10:53 (1709 dagar sedan) @ Ulfe

Som vanligt: Härliga bilder! En intressant notering i sammanhanget, och som vi nog berört här förut, är hur mycket persontrafikmaterial en del sent eller aldrig förstatligade privatbanor behöll efter att de lagt ner sin persontrafik. DONJ t ex, där man väl nästan behöll alla kvarvarande personvagnar efter nedläggningen vid 50-talets början? Likaså KURJ. Även där kunde ju SJK lyckliggöras så fordon fanns kvar till en utfärd, men sedan –när staten och SJ tagit över- gick slopningar och skrotningar fort där.

ASLJ är ett annat och tidigare exempel där personvagnar fanns kvar så den trafiken kunde återupptas under kriget (1940) trots att persontrafiken egentligen lagts ned tiotalet år tidigare. HFJ/ SVJ är jag mer osäker på –där fick ju SJK arrangera utfärder med godsvagnar/ ”sommarvagnar”- men det finns säkert fler exempel. NkLJ t ex.

Vad det handlar om är väl att ”bruksmentaliteten” och frånvaron av modernt synsätt på ”tillgångar” gjorde att ”bra att ha grejer” sparades. Som på dagens museibanor kanske?

/ L G ;-)


Hela tråden: