SJK-resa på DONJ, 11/4 1970, 6 bilder från Jädraås (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Wednesday, August 21, 2019, 20:53 (1682 dagar sedan) @ tobbe

Jag minns mycket väl denna SJK-utfärd då det var mycket snö och halka på vägarna. Jag + min framlidne kompis följde med 2 andra kompisar i en gammal Folkabubbla utan värme och "sommardäck"(:-( :-( ) på en mycket våghalsig färd mot Tallås/ Ockelbo med min nyinköpta kamera. Vi fotade detta tsä på ett flertal platser utefter linjen från Tallås mot Ockelbo. Ett "jäkla snöoväder" ömsom mjuka flingor och otroligt stora blöta "blaffor" både ljummet och kallt med ett otroligt dåligt fotoljus vilket visade sig sedan efter bildernas senare ankomst. Man var både blöt och frusen inombords och att sedan hoppa in i en Folka utan värme var ju ingen höjdare men då defrostern behagade lägga av dessutom skapa imma på frontrutans insida gjorde inte saken bättre. Vi fick flytta om inbördes för att växelvis torka bort imma så föraren kunde framföra "åkdonet". Men fota DONJ 8:an utefter linjen och några av DONJ lokomotorerna blev iallafall resultatet. En kul men bister fotoupplevelse blev det iallafall och början på en mångårig fotosejour att "jaga" tåg från söder till norr- öster till väster. Många mil blev det med åren. Vilka minnen:-P :-P :-P :-P
tobbe

Men jag var med på tåget och vi som var ombord hade nog en bra upplevelse , en av fotokörningarna var i snöfall men det blev fina bilder ändå. Till och från Ockelbo kom vi bekvämt i YBoa6 (X16)


Hela tråden: