Björnpilens efterträdare (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Monday, August 26, 2019, 16:06 (1704 dagar sedan)

En gammal järnvägskrumelur var DONJ kvarvarande persontrafik Linghed-Jädraås. På senare år väl att betrakta som mest "koncessionstågpar" (Gick endast M-L): Östgående ca kl 0515-0630, västgående ca 1800-1920. Kanske invävt i godstågskörningen, med sina obekväma tider. Eller också för att medge Gävlebesök över dagen: Enligt 1947 års tidtabell uppehåll där ca kl 0810-1550.

Mellan Lilla och Stora Björnmossen går dock gränsen Dalarnas/Gävleborgs län. Resorna väster därom mer riktade mot Falun. Linghed hade förbindelse dit med två privata bussbolag: Wasatrafik AB och Svärdsjö-Falu Trafikförening. W. var ganska stort med trafik i båda länen. Det köptes med tiden av Swebus, då hopslaget med Svärdsjöföretaget.

En av detta företags linjer gick M-F till byn Svartnäs, vid vägen Falun-Ockelbo. Passerade på vägen Vintjärn och Rysjön. I S. anslöt en skolbil från L. Björnmossen, även "vanliga" resande fick medfölja.

Det sägs att "restkörningen" L. Björnmossen-Jädraås främst berodde på postbefordran: DONJ önskat stänga persontrafiken hela vägen Linghed-Jädraås. Men Postdirektionen i Gävle (dåtida organisation) ha åberopat DONJ koncession. Alla järnvägar med sådan var ålagda postbefordran enligt närmare regler. Stämmer detta bör det ha varit sista gång koncessionen åberopades i detta sammanhang. Med de tider tågen 50 och 51 hade, fyllde de inget reguljärt resebehov. Resande t/fr Tallås kunde ta SJ Buss "ringlinje" Ockelbo-Åmot-Rönnbacken-Jädraås-Ockelbo.

St. Björnmossen och Svartbäcken tycks ha varit för små att få ersättningstrafik.


Hela tråden: