Lyxresa med CIWL vagnar (Järnväg allmänt)

av Bo, Thursday, August 29, 2019, 03:46 (1696 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Först en liten meditering om antal vagnar. Det har redan noterats att kanske 2300 vagnar ungefär var hela CIWL:s vagnbestånd, inkl sovvagnar till Stockholm osv.
Om man antar att det på kartan "inringade" tåget var, säg, åtta vagnar långt, så får man multiplicera detta antal med hur ofta tåget gick, och hur många dagar det tog för en vända, dessutom några vagnar i reserv. Jag vet inte hur ofta tåget gick och hur lång tid varje vända tog, det är inte mitt gebiet, men om vi antar att tåget gick en gång i veckan och en vända tog sex dagar, så behövdes alltså åtta vagnar, plus vagnar i reserv. Gick det två ggr i veckan, behövdes alltså det dubbla antalet vagnar. Ja - det är bara att fortsätta räkna, utifrån tidtabellerna.
Beträffande loken. Jag gissar litet utifrån minnet, så jag kanske får anledning strö aska på mitt huvud, vi får se.
Men det var absolut inga "utvalda" lok. Respektive bolag tog vad man hade.
"Det inringade" tåget på kartan gick inte via Tyskland. Alltså användes inga tyska "BR18" alls ( det fanns sex olika tyska "BR18" ! ).
På kartan anges Lausanne. Men då bör det ha passerat Geneve, vilket är intressantare om man vill diskutera de lok som används.
Från Paris till Geneve bör det ha varit ett ånglok 2´C eller 2´C1´-lok från franska Est. För mig är det obekant vilket.
Från Geneve genom Schweiz till efter Simplontunneln måste det ha varit ett elektrolok från antingen SBB eller BLS (eller båda två i tur och ordning efter varandra).
I Italien bör det ha varit ett fult kantigt trefas elektrolok 1D1, eftersom det i norra och nordvästra Italien ursprungligen var trefas växelström som användes; loken hade "fasta" hastigheter; på 50-60-talen byttes trefasen mot den annars i Italien vanliga likströmmen.
Vidare mot Jugoslavien var det förmodligen något likströmslok 2BB2 (som det fanns tre varianter av), dessa drog förmodligen tåget hela vägen sedan strömsystemet bytts ut. Dagens Slovenien var en del av Italien på 30-talet och därför användes likström även där (och än idag).
Genom resten av Jugoslavien användes med stor sannolikhet lok av typ JDZ 01 (1C1h4), genom Bulgarien lok av typ BDZ 08 (2Ch4v, samma som tyska/bayerska P3/5N), senare kanske typ 01 (1D1h2).
I Turkiet har jag ingen aning, dom hade såvitt jag vet inga egentliga snälltågslok alls före ca 1938 på den europeiska sidan. Inte efter andra världskriget heller - där hade man några stycken tyska krigslok för högvärdiga tåg.
Berra

Tack Bertil Bengtsson.

Lite av dessa uppgifter jag saknade i svaren på min fråga.

När orientexpressen var i Sverige, så hade vagnarna svanhalsboggie, som även var vitmålade.
När var dessa boggie aktuella från vilken tidsepok??
[url=https://www.bildtagg.se/bild/fy6w9qlwcxlfzhcsjaanacm][img]https://www.bildtagg.se/file/thumb/fy6w9qlwcxlfzhcsjaanacm[/img][/url]


Hela tråden: