SJ V1 slutsignal mm (Fordon: lok)

av Carl-Erik Olsson, Thursday, August 29, 2019, 19:02 (1696 dagar sedan) @ Gåård

Här finns några bilder på V1 3 med röd lampa på baksidan av hytten.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?id=186665

Mvh Fredrik

Följer man denna länk och vidare så får man förutom bilder på den efterfrågade "slutsignalen" också bilder på de vanliga lyktorna, i "Ångloksläran" 1949 kallade "buffertlyktor". SJ verkade ha satt på samma sorts sådana lyktor på V1 som på de ånglok som hade fått elektrisk belysning med 32 volts turbogenerator med samma lykthus som på den tidigare acetylengasdrivna typen "Standard" från AGA men istället för en sfärisk glasspegelreflektor bakom glödkroppen en konventionell parabolisk strålkastarreflektor med fokuserbar lamphållare för E27-glödlampor.
I kombination med "Strålkastare" (topplykta) som då skulle ha 250W glödlampa skulle buffertlyktorna ha 40W lampor, utan topplykta med alltså bara ett par buffertlyktor skulle dessa ha 100W lampor.
Men vad har då V1 som jämförelse vad gäller spänning och lampeffekt, från början resp med de ersättande billyktorna?
Hade dessa lok alls några yttre lyktor vid leveransen till Sverige? Man brukade ju länge vara mycket sparsam med dylik belysning i det Förenade kungadömet, så fanns det alls någon standardinstallation där?
/undrar CEO


Hela tråden: