Smått om DONJ (Järnväg allmänt)

av Harald, Friday, August 30, 2019, 17:57 (1691 dagar sedan) @ Kjell Aghult

4) Grundläggande tkl-tjänst var den i Linghed, Jädraås (ca banmitt) och Norrsundet. "Ockelbo Dala" var från 1961 obevakad för vissa tåg, stambanan korsades ju planskilt. Om småplatserna någon gång bevakades är okänt.

5) Vid SJK-resan 1963 hade de flesta platser med sidospår huvudljussignaler. Dock fanns T-semaforer i Rysjön, L. Björnmossen, Svartbäcken, Tallås grusgrop, Tallås och Vittersjö.
Dessa två grupper hade 1928-1936 ersatt de ålderdomliga skivsignalerna. Enligt 1949 års linjebok fanns fem automatiska vägskydd. Inga vägvakter, alla bommar bevakades av tkl.

Men någon måste ju ha skött bommarna vid korsningen med stora vägen genom Ockelbo när stationen var obevakad. Kunde det kanske skötas av SJ mot ersättning?


Hela tråden: