KBJ X 50 - Kraftöverföringen? (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, tisdag, september 03, 2019, 17:44 (14 dagar sedan) @ K Lemming

Det finns en bild på drivningen i Kalmar verkstadsboken.
Rent praktiskt ser det ut som man tagit en traktordrivning, bytt ut bakaxeln mot en axel som bara går ut ur diffen på ena sidan och med en förlängd axel för sedd med ett kedjehjul driver via en kedja.
Originalmotorn var ju en Fordson traktormotor så slöningen är inte orimlig.


Blir inte det lite väl stort/långt för att få plats på motorvagnen så som motorn var monterad? Från motor bak till bakaxel är det ju en bra bit på en traktor. Får ta en titt i boken när jag åter är hemma.

Har man fastställt om motorvagnen hade en eller två motorer?

Två kan den väl inte gärna ha haft...

Kardanaxeln kan väl uteslutas eller iaf kraftigt förkortas om man ger vinkelväxeln och tväraxeln en tillräcklig rörlighet? Koppling, växellåda och vinkelväxel blir väl i bästa fall kanske 1,5 m tillsammans.

Någonstans bör det väl ha funnits en riktningsväxellåda också, eller kan denna funktion ha varit inbyggd i den ombyggda differentialen?


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum