Olyckan i Skogås 1985 - ATC ur bruk? Trasiga hytter i trafik (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, Tuesday, September 03, 2019, 20:52 (1690 dagar sedan) @ Leif B

Vet inte hur man gjorde då, men man byggde inte tågen (X1/X10) med ledande hytt där ATC är trasig på senare tid. I hytterna inne i tåget däremot kunde det vara lite skavanker som inte påverkade själva framförandet. En fjärdedel "döda" hytter kan man utan vidare trolla bort i tågsammansättningen, även om det är lite pyssel med både omlopp och växling. Det blir ändå bara två hytter av åtta i ett långt tåg. Man kan ha 75% trasiga hytter (X1/X10) som mest (i 4-enheters tåg) utan att trafiken påverkas av det - i teorin. De tågsätt som delas under trafikdygnet blir dock jobbiga. Korta tåg 50%, Gnesta och Nynäspendlar som gick med bara en enhet glömmer vi så länge.


Nja, det flesta tågsätt delas mitt på dagen och på kvällen, så högst 50% trasiga kan du klara. teoretiskt.

Möjligen fanns några enstaka omlopp som gick ut som 8 vagnar och tillbaka in direkt efter rusningen men grundprincipen måste vara att byta runt mellan tågsätt som "sover" i Älvsjö och på ytterstationerna, för att alla fordon ska komma hem till Älvsjö och lite omvårdnad regelbundet. Och även om du har några enstaka omlopp som inte delas, så får du en massa oreda om det blir förseningar och du måste kasta med omloppen där ute. Då hamnar ett icke delbart tågsätt i (t ex) Märsta och ska avgå som två korta tåg på morgonen - eller liknande. Så man lär i det längsta undviket att köra icke delbara tåg bland de andra.

De trasiga hytterna inne i tåget funkar däremot bra tills du börjar plocka ur enheter i depån för planerat eller oplanerat underhåll - och plötsligt står du med fler "norr-enheter" än "söder-enheter" eller tvärtom. Eller så hamnar ett långt tågsätt i Södertälje som ska bli ett kort tåg och två lillpendlar på morgonen....

Så teoretiskt går det utmärkt med 45% enheter med en trasig hytt, men det kostar pengar och ett och annat inställt tåg.

Liknande problem får man f ö om man har två flottor som inte går att multa, föreställ dig t ex hur mycket extra trassel det skulle bli i ett stört läge, om X60 bestod av två flottor som inte gick att multa med varann :-P

Fast om vi betraktar Nynäsbanan på 80-talet så behövde man väl ingen ATC söder om Västerhaninge då det ändå inte fanns någon. Och det kan mycket väl ha varit så att lillpendeln som gått Nyh-Vhe hela dan plötsligt skulle gå till Cst någon gång på kvällen, eller något i den stilen.


Hela tråden: