KBJ X 50 - Kraftöverföringen? Kugg- och lagertryck (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, Wednesday, September 04, 2019, 08:34 (1668 dagar sedan) @ BD

Nej, men det kan finnas ett annat problem. Alla som lyssnade ordentligt på lastbilsförarutbildningen "vet" att det är problem med växellådssmörjningen när en bil bogseras längre sträckor utan att man tar bort drivaxlarna. Men det kan ju förstås ha varit så att just denna mackapär inte hade det problemet.


Det problemet uppkom när lastbilarnas motoreffekter okade och blev högre än 200 hk. Då ökade kuggtrycken så att växellådorna behövde en oljepump för smörjningen.

Äldre växellådor behövde ingen oljepump utan oljebad räckte till.

Jämför äldre dieselmotorer från 1910- och 1920-talet (X1/CF1) som klarade sig med lubrikatorsmörjning, torrsump och en returpump för oljan till lubrikatorn. När effekterna och varvtalen ökade räckte det inte utan oljepump infördes.

T-Forden hade en liten skopa (näbb)på vevstakens storända som hämtade olja från olja i vevhuset för smörjning av vevlagren och antagligen även till ramlager och kolvtapp. Det var T-Fordmotor i X 50.

Ah! Man blir lite förundrad över att en sådan motor alls orkade driva fram vagnen.


Hela tråden: