KBJ XC 50 - Kraftöverföringen? (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Thursday, September 05, 2019, 11:53 (1688 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Jag tycker det ser ut som en vinkelväxel direkt efter kopplingen. Troligen inte snäckväxel (jag såg nog fel förut) innanför vinkelväxeln sitter växellådan. Möjligen tog man innehållet från Fordson-lådan och placerade i nytt hus.
Fordson-traktorn hade en vinkelväxel direkt efter kopplingen, denna användes för kraftuttaget som var ett hjul på högra sidan om kopplingen. Därefter kom den treväxlade växellådan, snäckväxel till kronhjulet som hade differential. Denna del var nog ganska ointressant för KVAB men kanske växellådan var mer intressant. I så fall hade motorvagnarna 3 växlar framåt. Ett backslag var nog bra att ha men det var nog så att man lade växellådan i neutralläge på den motor som inte användes. Att hantera två lamellkopplingar och två osynkade växellådor samtidigt tillhör nog inte det gjörliga.

I Fordson-beskrivningen på wikipedia finns det inget om backslag så kanske traktorn på denna tid saknade backväxel. Kan det stämma?

KVAB experimenterade ju även med en av Dir Rosén konstruerad hydraulisk växellåda. Först byggde man om en KJ godsvagn med 75hk dieselmotor och hydraullåda och provade ekipaget. Sedan byggde man ett lok, det s.k. Rodi-loket, med 300hk Atlasmotor och Roséns hydraulväxel men det blev inget bra och skrotades efter några år. Jag har för mig att det var inregistrerat som KJ nr 51.
Några försök med hydraulisk växellåda på motorvagnarna verkar inte ha förekommit. Däremot byggdes lokomotorer med hydraulisk växellåda men det var nog inte Roséns växel.


Hela tråden: