KBJ XC 50 - Kraftöverföringen? (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Thursday, September 05, 2019, 18:54 (1667 dagar sedan) @ Morshyttan

I Fordson-beskrivningen på wikipedia finns det inget om backslag så kanske traktorn på denna tid saknade backväxel. Kan det stämma?


Utan att kunna tillföra ämnet speciellt mycket så kan jag ju i och för sig tillägg att i en katalog jag har på Fordson kring dessa år så står att (jag kallar det backslag och inte backväxel om det ska översättas riktigt ;) ) detta kan beställas som tillägg :).

Har kontaktat en mer kunnig i ämnet som ska återkomma med sprängskiss, men här finns följande som extratillbehör;

-346/S-346-BTransmission reverse idler shaft (Calls)
-347/S-346-BTransmission reverse idler bushing (Calls)
-348 Transmission reverse idler collar (Calls)
-349 Transmission shaft ball bearing - small (Calls)
-350 Transmission shaft ball bearing - large (Calls)

(med "calls" åsyftas att delarna inte står i prislistan utan man får ringa tillverkaren ;) ).

Motor/drivning bör alltså ha riktningsväxel, men det är bara min tolkning till sprängskiss finns tillgänglig :-) ;-) :-D .

Jo det känns rimligt att den borde haft men det går inte att se på de skisser jag sett. Men den häst som traktorn var avsedd att erstta hade ju oftast även backväxel även om den kunde vara svår att få i ibland...


Hela tråden: