Olyckan i Skogås 1985 - ATC ur bruk? Gammal PV-tråd (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, Tuesday, September 10, 2019, 18:32 (1688 dagar sedan) @ Bobo L

Bobo, här är en länk till tråden i Postvagnen förra gången du frågade om den här olyckan:

http://postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=572276


Haha, ja men min fråga DEN HÄR gången utgick ifrån tidningsartikelns uppgift om att en stor del av tågen gick ut i trafik med ATC-fel redan från utgångsstation. I förra diskussionen uppgavs att tåget fått ATC-vaj när det var i trafik och fått tillåtelse att trots detta fortsätta.

Jo men det är ju tokigt att tillämpa uttrycket "utgångsstation" i SL:s pendeltågstrafik på samma sätt som om det hade gällt Stockholm-Malmö eller något sådant. Ett X1-sätt i Nynäshamn är ju lika mycket på "utgångsstation" som ett roslagsbanetåg i Kårsta, d v s i praktiken inte alls - det är Stockholm eller för den delen Mörby/Älvsjö som är den egentliga utgångsstationen som man måste få hem skräpet till när det inte fungerar. Givetvis kan man köra som tjänstetåg om man tror att man gör säkerheten en tjänst på det sättet, och idag med allt nutida järnvägsfolk som inte begriper något annat än förbud så är det säkert så man gör också. :-P


Hela tråden: