Ångvagn (Järnväg allmänt)

av Bertil Bengtsson @, tisdag, september 10, 2019, 21:18 (7 dagar sedan) @ BD

En notering om den av BD ursprungligen visade tjeckiska ångvagnen.

Inte annat än jag förstår (jag har tjeckiska böcker, men är dålig på tjeckiska - så jag kan inte helt "svära" på vad jag här påstår), är det den tjeckiska, ČSD, M124.001 som 1947 överfördes till tekniska muséet i Prag.

Om det är så, är det den fd österrikiska, kkStb, dvs kaiserlich-königlich (Österreichische) Staatsbahn ångvagn 1.001. Det byggdes två sådana, 1.001 och 1.002, 1905 resp 1906. 1.001 var ursprungligen BCM 2 hos lokalbanan Laun - Libochowitz (på tjeckiska: Louny - Libochovice).
Vagnfabriken Ringhoffer i Prag (i stadsdelen Smichov, nära bryggeriet Staropramen) byggde ram och korg, ångpannan och maskineri levererades av firma Komarek i Wien. 1918 hamnade vagnarna i Tjeckoslovakien.

Googlar man på "Dampfwagen Komarek" hittar man både foto och planskiss. Där kan man se att tredjeklassavdelningarna, 2,5 stycken, var/är 1350 långa (ganska trånga alltså, och andraklassavdelningen precis i mitten av vagnen var 1600 mm (ganska trång alltså).

Berra


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum