Tåg till Rom på 1870-talet (Järnväg allmänt)

av Sven Bårström, Wednesday, September 11, 2019, 15:26 (1660 dagar sedan) @ Niklas Adell

Just år 1874 beställdes och levererades från Tyskland fem vagnar för kungahusets resor. Det gällde två sovvagnar (en för kungen och en för drottningen), en matsalsvagn, en salongsvagn och en audiensvagn, alla förstås tvåaxliga. De byggdes av Aktiengesellschaft für Fabrikation von Eisenbahnbedarf i Berlin. Dessförinnan hade man använt specialinredda Lauenstein salongsvagnar för kungahusets resor i Sverige.
Att resa med tåg från Sverige till Rom 1874 i en och samma vagn bör inte ha varit möjligt. Den första tågfärjeförbindelsen Helsingborg - Helsingör började gå 1892, Malmö - Köpenhamn 1895 och Trelleborg - Sassnitz 1909. Så man måste väl räkna med att drottningen bytt färdmedel några gånger.
Men man får hoppas att resan varit angenäm ändå, något omväxlande i varje fall...
Sven B


Hela tråden: