Olyckan i Skogås 1985 - ATC ur bruk? Gammal PV-tråd (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, Wednesday, September 11, 2019, 16:26 (1661 dagar sedan) @ Bobo L

Du menar alltså att om en X60 idag, som rullat ut från någon av skötselanläggningarna snortidigt i ottan, skulle få ATC-brax vid halvsju-rycket i början av morgonrusningen så skulle vagnhelvetet få rulla färdigt hela sitt omlopp tills ingång (heter det fortfarande "inryckning" i SL-trafiken? :-) ) fram på småtimmarna?

Nej, det menar jag naturligtvis inte och det har jag inte påstått heller. Det var ju du som sa ”utgångsstation” och då påpekar jag att det är ett irrelevant begrepp eftersom man inte reparerar en X1 i Nynäshamn och inte en X60 heller.


Aha, då missförstod jag dig. Tur du förklarade, jag tror hjärtinfarkten var nära där! :-D


Förresten, jag tror du talar om "tågsättets" utgångsstation, men jag avser "tågets" (tågnumrets) utgångsstation. Har tåget på ena eller andra sättet kommit till Märsta och därifrån går i trafik i någon spårburen riktning med nytt tågnummer så är i min värld sålunda Märsta utgångsstation för tåget.

Jo jag förstår att det är så du menar, men varför menar du att uttrycket utgångsstation överhuvudtaget är viktigt? Om ett tåg med trasig ATC i södra änden står i Märsta så kan man ju inte gärna begära att det ska stå kvar där i all evighet för att det inte får lämna "utgångsstationen".

Så om vi nu ska hålla på och tro vad den andre tänker på, så tror jag att du sitter fast i ett gammeldags tänkande där tågen dras av lok som kan sättas ut i obegränsad mängd från en lokstation i vardera änden av banan! :-D


Hela tråden: