Luftledningen vid spårvägs/RB-korsningen vid Lill-Jans Plan (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, September 15, 2019, 10:37 (1678 dagar sedan) @ Granis

Allt tyder på att hela elektrifierade Roslagsbanenätet använder 1500 V från 1946. Det har förekommit uppgifter (bl a i en artikel i tidskriften "Tåg" för några år sedan) att Engelbrektsgatan fortsatte med lägre spänning ända fram till nedläggningen 1960. Det skulle väl i så fall handlat om matning från spårvägens nät, alltså cirka 700 volt.

Denna resolution som övergång till 1500 V på hela nätet hittade jag i Riksarkivet. Där nämns bl a just Engelbrektsplan.

Redan 1947 visade sig vissa problem med signalanläggningen vid korsningen med spårvägen. Dessvärre dålig karbonkopia i Riksarkivet, men man tar i varje fall upp att övergången till 1500 V, eller snarare ändring från direkt till indirekt kontaktledningsupphängning, kan ha påverkat luftledningskontakternas funktion.


Hela tråden: