Lite mer om Frihamnsbangården (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Tuesday, September 17, 2019, 08:44 (1676 dagar sedan) @ Lars E Johansson

Lite mer om Tingstadsvasskanalen.Kanalen grävdes på 1890 talet ut för att bli en centralhamn, men de nya djupgående fartygen satte stopp för detta.I bilderverket Göteborg under 300 år finns en bra bild. Tyvärr kan jag bara lägga ut den på Fejan. Ovanför kanalen ,där det står Tingstadsvass, anlades en ny Frihamnsbangård när Göta Älvbron skulle byggas, och på en stor dubbelspårig bro över älvbroleden, leddes trafiken i en sväng in på Frihamnsområdet.Brofästena finns ännu kvar, men bron är riven sedan många år.Där Frihamnsbangården låg,ligger idag en ny rangerbangård för hamntrafiken.Där bygger också nu spårvägen nya hallar.Där låg också två mycket stora gulmålade magasin,Kvillemagasinen. De användes nog som upplag för Frihamnen.Frihamnen fungerade ju som så,att så länge tullpliktiga varor befann sig inom Frihamnens staket behövde ej tull betalas. På kartan över kanalen syns två vikar. De kallades första och andra viken, och i den ena badade flickorna,i den andra pojkarna enligt min mor. Ja det var lite historia utom järnvägen.:-)


Hela tråden: