Kolförråd VGJ 13 (Fotografier/bildfrågor)

av Karlsson, Wednesday, September 18, 2019, 20:33 (1676 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Kolboxen var uppenbarligen tillräckligt stor för behovet. Annas hade man inte lyxat med två bakdörrar från hytten.
Följdfråga. Var användes loket?

Kan det ha varit Mariestad-Moholm? I 1938 års tidtabell kördes M-F tre persontågspar, lördagar (då veckans stora resdag) fem och söndagar fyra. Alla medförde bara 3 klass. Kvällsturen kördes alla dagar med VGJ landsvägsbuss, sannolikt för att spara väg- och platsvaktstjänst.

Omlastning till normalspår förekom alltjämt i Moholm och lasterna skickades sannolikt i persontågen.


I 1930 års tidtabell var det fem tågpar söndag-fredag, sex på lördagar - alla blandade tåg. Tidtabellen är lagd så att det räcker med ett lok, vändtiden i Moholm runt 20 minuter. I Mariestad fanns tid att komplettera förråden. Tror vi att ett lok klarade hela dagen utan kolpåfyllnad - det är sammanlagt cirka 180 km, 216 km på lördagar.

funderar
Thomas K Ohlsson

Nu är jag långt ifrån expert på att elda ånglok ekonomiskt och jag vet inte exakt hur stort kolförråd loket hade men spontant säger jag nej på sista frågan. Någorlunda lätta tåg och ganska plan bana borde ge något mindre förbrukning än de 100 kg/mil som jag lärt mig räkna med på liknande lok (och även lyckats ligga under i förbrukning själv på relativt plant spår). Kolförrådet ser ut att vara någonstans runt 500 kg så säg att det gick att elda med halva mängden jag nämnde så borde man varit nere på botten och skrapat långt innan lördagskörningen var slut. M-F borde också krävt minst en påfyllning.


Hela tråden: