Tanklok med genomgång, f d HSFJ vintertid och BÖJ (Fotografier/bildfrågor)

av Jim Hansson @, Malmö, onsdag, september 18, 2019, 22:25 (27 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Strängt taget fanns här en tredje bemanningsvariant (28 ts linjebok): Lokf + biljettgranskare.
Föraren var även tågbefälhavare och skulle bl a medföra ev tjänstepost och skriva tågrapport (Som än fördes för alla tåg). Arrangemangen var sannolikt "ärvda" från privatbanetiden.

Andremannen kallades inte lokbiträde utan bara "biträde". Lokmässigt behövde han bara kunna stoppa tåget, signalera med visslan och mata in vatten i ångpannan. Var han inte sysselsatt ute i tåget skulle han åka i lokhytten - ej i någon tjänstekupé. På några ställen SKULLE han vara i
hytten för att hjälpa föraren med utkik:

a) Falsterbobanan: Vid ingång till Vellinge och Falsterbo stn samt vid resp. huvudsignal för
klaffbron över kanalen.
b) Östratorpsbanan: Vid ingång till Börringe, Jordberga, Klagstorps och Östratorps stn samt genom kurvorna vid f d Grönalunds hp.

På Falsterbobanan fick kopplade enmanslok förekomma, fastän genomgång mellan loken saknades.
För båda banorna nämns som tillåtna enmanslok:
S 13 nr 1593-94, f d BÖJ 5-6 > 51-52.
S 15 nr 1663-65, f d ÖSJ 9-11 > CHJ 29-31.
Gick de möjligen i pool?

Min far, som började sin järnvägsbana i Tomelilla 1945-1951, har berättat att han ibland fick åka konduktör mellan Tomelilla och Sankt Olof och att han då fick lära sig att sätta till en injektor på det enbemannade loket.
Jim


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum