Tanklok med genomgång, f d HSFJ vintertid och BÖJ (Fotografier/bildfrågor)

av Kjell Aghult, Thursday, September 19, 2019, 07:16 (1653 dagar sedan) @ S-O Johansson

Kan det vara så att loken tillhörde samma maskinsektion,ms, Ystad och därför cirkulerade runt mellan dessa banor?

Jag misstänker det.

Vilken bana hade ÖSJ enmansbetjäning på. Karpalund-Hästveda?

I ett ex av Nordisk Järnbanetidskrift 1927 (Numret tyvärr onoterat) finns en artikel om enmansloktjänsten på ÖSJ. Den omfattade då 23 % av antalet tågkm. Berörda tåg:
a) Lokaltågen Tollarp-Kristianstad (två vägar)
b) Dito Hörby-Eslöv
c) Vissa tåg Kristianstad-Brösarp
d) Dito Tollarp-Åhus
Dessutom växlingstjänsten i Långebro och Hörby.
Man saknar i sammanhanget Hästvedalinjen och Höör-Hörby (Om jag ej glömt anteckna dem).

Om jag minns rätt så fick kopplade enmanslok bara ta tågvikt som för ett lok.

Står ej i själva Säo-undantaget men kan stå i vagnviktstabellerna (Som jag inte har kopierade).
Godkända för enmanstjänst var 1927 ÖSJ fem minsta lok, nr 4-7 och 22. Av i vart fall vissa av dem medfördes en ombyggd resgodsvagn med 1,5 m3 vattenförråd. Nr 9-11 tycks alltså ha ombyggts först senare.


Hela tråden: