SJ Cop 767, fd VGJ 1028 (Järnväg allmänt)

av Ola Ahlström, Wednesday, September 25, 2019, 21:52 (1671 dagar sedan) @ Anders Jansson

Man använde sig av samma typ av standardkaminer som i bostäder och andra lokaler. Installationen var tämligen enkel. En soffa demonterades. Kaminen ställdes på plats och ett rökrör leddes upp genom taket. Kaminerna var av fabrikat Quakoil. Följande vagnar skulle enligt orderskrivelse förses med 2 oljekaminer vardera: Cop nr 757-763, 765-772, 774-785, 787-791, 799-801, 803-804 och 811.

tack för svaret, det förklarar och kommer att underlätta byggandet av modeller. Som vanligt uppstår det givetvis följdfrågor.

Plockade fram din artikel i Jernvägsnytt nr 2 1971, en väldigt intressant artikel om VGJ modernisering av sin personvagnspark 1939-1945. Denna artikel tillsammans med din lista av vilka vagnar som skulle förses med två oljekaminer vardera får mig att undra;

  • Har orderskrivelsen ett datum?
  • Vad hade hänt med fd VGJ 3004 (SJ Cop 786) eftersom den saknas i listan över vagnar som skulle förses med kaminer?
  • En fd NVHJ vagn, SJ Cop 811 (SJ Cop 811) är upptagen, vad gjorde denna vagn på Västgötanätet?

Ola Ahlström
Malmö


Hela tråden: