YBo4p i Askeby 1964 mm. (Historiskt material)

av S-O Johansson, Monday, September 30, 2019, 18:47 (1641 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

[image]

En unik bild på en YBo4p på fd MÖJ. Inte så vanligt att dessa gick till Linköping utom möjligen i det tidigare nämnda "fisktåget" Linköping-Västervik. Väster om Linköping har jag aldrig hört talas om att de gick. Från sommaren 1964 till nedläggningen den 26/9 så var ju Linköping-Ringstorp och Norsholm-Åtvidaberg isolerade från övriga smalspårsnätet. Av någon anledning så hamnade en YBo4p, 692 tror jag, i det omloppet. YBo5p 794 var en annan vagn som gick där. 692 var ju en Västerviksvagn så frågan är om det var vagnar från Västerviksomloppet som blev kvar däruppe och som även gick på Linköping-Ringstorp från Vadstenalinjens nedläggning 1963? Någon som vet bättre och var det bara en YBo4p?
Sista dagen var det i alla fall en YBo4p i trafik. Åkte i en till Björsäter med min far den dagen. 10 år gammal.
I alla fall en trevlig bild. Den enda jag sett på från fd MÖJ med YBo4p.
Vad gäller Askeby så var stationen bevakad i TÖJ tidtabell från sommaren 1937 men obevakad TÖJ sista tidtabell sommaren 1950. Även Ringås mellan Askeby-Ringstorp var bevakad 1937 men var 1950 nedklassad till håll- och lastplats. 1937 hade de ett tågmöte var att klarera. Persontåg med godståget Linköping-Skärblacka/Kimstad.
1950 båda bemannade för tåg.


Hela tråden: