Hastighetssignalering i huvudsignaler, del 3 (Signaler/säkerhet)

av Lennart Fransson @, söndag, oktober 06, 2019, 12:11 (12 dagar sedan) @ Anders_W

Tackar och bockar!

Mitt intresse för frågan väcktes av en anekdot:
Vid ett banarbete i Flemingsberg(?) på "en grön = 100"-tiden leddes tågen över på nästa spår förbi arbetsområdet genom en växel som tillät minst 100.
En lokförare hade inte fått vetskap om arbetet, huvudsignalen innan växeln visade "en grön" oavsett växelläge, och när föraren fick syn på en tvåvägs grävmaskin på spåret rakt framför tåget trodde han att hans timma var kommen och tog skydd i maskinrummet, med nödbromsning men inte kollision som följd.

Fler än en lokförare har fått motsvarande överraskning när det visats "Kör-vänta kör", ATC:n inte sagt ett pip och det stått ett tåg rakt fram.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum