SJ Litt Ke/K3 nr 720 - bildkommentar (Fordon: lok)

av Kurt Möller, Wednesday, February 13, 2008, 15:58 (5910 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Ang. cylindersmörjning: Jag tror inte du/vi kan dra några bestämda slutsatser av sambandet mellan typ av cylindersmörjning och överhettning/icke överh. ...

Varje förvaltning/miö/konstruktör/motsv. tycks ha haft sina egna idéer om just detta, mer eller mindre. Jänkarna körde länge med ånglubrikatorer just till cylindrarna, trots stigande tryck o överhettningar... T ex Southern Pacifics stora 4-10-2-trillinglok från 1926 (var med o renoveringsjobbade på ett sånt 1961-62) hade 16 kg-pannor och lubrikatorer för dom tre slidskåpen; i övrigt ett antal smörjpumpar för allt möjligt övrigt, bl a hornblocken...

Vore kul att få veta hur supertrycksloken var smorda = NYC Niagara, HIAWATHA-loken, BIG BOY etc.


Hela tråden: