Litet vid sidan om ang arkivsäkerhet (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Catarina, Tuesday, October 08, 2019, 16:39 (1633 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Vad gäller den konkreta frågan om Sidospår tycker jag man kunde kolla alternativet med att de som vill ha den på papper betalar en något högre medlemsavgift än de som väljer att få den i digital form.

Det här är ett vanligt sätt att tvinga folk till något de inte vill, som finns i samhället i stort.
Visst det låter ju bra att den som vill ha tidningen i pappersformat ska få det, och de som vill ha tidningen digitalt ska få det. Fast man kommer ju till en brytpunkt då det inte är försvarbart att trycka en tidning över huvudtaget. Då är det bara att glömma tryckt material över huvud taget och säga farväl till några medlemmar.

Jag har en teori och här är ju "Spår" inget bra exempel eftersom även icke medlemmar har tillgång till tidning då den utlagts digitalt som pdf på nätet.

Om man letar efter en historisk artikel som skrivits i föreningsskriften XXYY, så är man oftast utlämnad till andra- och tredjehands marknaden. I min teori är chansen att hitta det jag söker proportionerligt till antalet tryckta ex, om antalet tryckta ex minskar torde chansen att hitta ett ex minska med samma procentsats.


Hela tråden: