Skara station - Dubbla lokstall och gångtunnel (Järnväg allmänt)

av Markus Frisén, Wednesday, October 09, 2019, 23:03 (1658 dagar sedan) @ K Lemming

Se här för en bangårdsritning över Skara 1916:

Skara


Intressant, två lokstall med tillhörande vändskiva i Skara kände jag inte till. Stallet närmast stationen finns väl inte kvar, eller? Det som finns kvar idag med verkstaden var väl VGJ(?) men till vilken bana hörde stallet närmast stationen?

Det var LSSJs stall. Det finns inte kvar idag, men låg kvar ganska länge, början på 80-talet vill jag minnas. Signalverkstad bland annat, efter att spåren tagits bort.


På ritningen ser man något som ser ut att kunna vara gångtunneln under spåren jag tidigare nämnde. Kan det stämma och när försvann den isåfall? För den är väl knappast kvar, eller?


Det stämmer. Den så kallade undergången. Den är tekniskt sett inte borta, men igenfylld med sand. Det gjordes i mitten på 70-talet, men trots att jag hört året många gånger kan jag inte säga det mer exakt. Den började strax till vänster om ställverket och gick rakt över bangården till en uppgång vid vallgatan.

Det går förresten att se den på eniros historiska flygbilder. Taket, som verkar vara betongplattor, går i en rak linje över bangårn.


Hela tråden: