Skara station - rättelse (Järnväg allmänt)

av Markus Frisén, Thursday, October 10, 2019, 23:56 (1657 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag har nu fått tillfälle att tala med.vår signalansvarig. Jag vidarebefodrar vad jag fick veta av honom.

Enligt en obekräftad uppgift slopades hävstångsställverket vid 1961 års spårrivning intill stationshuset. Ersatt av en enklare ljussignalanläggning för kvarvarande smalspår. Bekräftelse önskas.

Stämmer inte. Ställverket var i bruk hela perioden som man körde tåg, alltså minst till 1970. Ljussignalerna finns noterade på ritningarna från 1960, så de var i bruk innan upprivningen.

Den enklare ljussignalanläggning som hänvisas till skulle kunna vara en misstolkning av den manövertavla vi använder. Den satt även på gamla tågex och användes för att manövrera bommarna men hade indikering för signal C och D, alltså infsi från Lundsbrunn och Ardala. Man kunde inte manövrera signalerna från den. Det har vi byggt till när Skara fick tillbaka sina signaler på 90-talet. Måhända någon sett den och dragit fel slutsatser.


En likaså obekräftad uppgift är att hävstångsställverket saknade linomlagda växlar. Hade enbart låslinor, för en eller två vingars infartssignalering (Huvudlinjen).

Detta ska stämma, grundat på de signalritningar som finns. Huh. Det var överraskande.


Hela tråden: