Skara, järnvägsförvaltning (Järnväg allmänt)
LSSJ "byrå" fanns 1874-1915 i Skara. Sedan VGJ köpt banan, flyttades göromålen till VGJ huvudkontor i Göteborg: Förorts- och hamntrafiken där var skälen till dess placering..
Av något skäl flyttade SJ 1948 ut smalspårsadministration till Västergötland: I Skara inrättades 36 trafiksektionen och i Lidköping 36 bansektionen. Någon "egen" maskinsektion ansågs inte behövas. För Lidköpingsplaceringen anade man kanske redan den kommande breddningen Håkantorp-Forshem. Även om den beslöts först av 1951 års riksdag.
36 ts indrogs 1953-07-01 och trafikadministrationen återgick till Göteborg (Normalspårets 5 ts). 36 bs sägs ha funnits kvar ända till 1964 års stora omorganisation - de flesta breddningarna i Västergötland hade då hunnit avslutas.