Forshem, intressant historia (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson, Friday, October 11, 2019, 13:29 (1630 dagar sedan) @ Markus Frisén

Forshem med närmaste omgivningar har en intressant och något komplicerad historia. Jag har gjort en sammanställning med hjälp av Järnvägsdata 2009, som jag hoppas att jag har läst korrekt. (Fet stil på järnvägssignatur visar vilken järnväg som var innehavare av en s.k. föreningsstation där flera järnvägar möttes.)

Forshem öppnades 1889-12-15 av Mariestad--Kinnekulle järnväg ([b]MKiJ[/b]), som var smalspårig (spårvidd 891 mm). Den gick vidare ytterligare 2,4 km till stationen Gössäter vid Skara-Kinnekulle-Vänerns järnväg (SKVJ, med samma spårvidd) som hade öppnat 1887 12 15 och som för godstrafik gick fram till Vänern, en lastplats vid Hönsäters hamn 2,6 km från Gössäter. Gössäter blev alltså föreningsstation mellan [b]SKVJ[/b] och MKiJ.

1897-12-20 öppnades Kinnekulle--Lidköpings järnväg (KiLJ, också smalspårig, 891 mm). Den utgick från Forshem som nu alltså blev en grenstation och föreningsstation mellan KiLJ och [b]MKiJ[/b]. 3,0 km väster om Forshem korsade KiLJ planskilt SKVJ:s godsspår från Gössäter till Vänern.

1904-01-01 uppgick SKVJ i Västergötland--Göteborgs järnvägar (VGJ), och MKiJ anslöt alltså då till VGJ vid föreningsstationen Gössäter.

1909-01-01 uppgick även MKiJ i VGJ. Gössäter upphörde att vara föreningsstation, men Forshem blev i stället föreningsstation mellan [b]VGJ[/b] och KiLJ.

1937-04-27 uppgick KiLJ i trafikförvaltningen Lidköpings järnvägar (LJ). Forshem blev föreningsstation mellan [b]VGJ[/b] och LJ.

1948-07-01 förstatligades både VGJ och LJ, som alltså både blev en del av Statens järnvägar (SJ).

Under 1954 breddades f.d. KiLJ till normalspår. Normalspårstrafiken öppnades 1954-05-20. Forshem blev nu omstignings- och omlastningsstation mellan normalspår och smalspår i relationen Lidköping--Forshem--Mariestad.

1954 (förmodligen samtidigt med starten på normalspårstrafiken) inrättades en ny lastplats Vänern på f.d. KiLJ, belägen 2,4 km väster om Forshem och 0,6 km öster om banans bro över godsspåret på f.d. SKVJ från Gössäter till Vänern (gamla). Jag uppfattar det som så att trafiken till och från hamnen nu skulle föras över till normalspår via den nya lastplatsen på f.d. KiLJ i stället för via smalspåret från Gössäter.

1955-02-15 lades den smalspårig godsbanan Gössäter--Vänern (gamla) ner. Spåret revs under 1955.

1961 nedklassades Gössäter från station till håll- och lastplats. Senare under 1960-talet togs alla växlar bort och Gössäter blev hållplats.

Under 1962 breddades f.d. MKiJ till normalspår. Genomgående normalspårstrafik öppnades 1962-07-21. Forshem blev nu omstignings- och omlastningsstation mellan smalspår och normalspår i relationen Skara--Forshem--Mariestad.

Under 1965 slopades lastplatsen Vänern väster om Forshem genom att Forshems stationsgräns flyttades ut så att växeln kom att hamna inne på stationen Forshem.

1970-08-20 nedlades all trafik på norra delen av f.d. SKVJ, och smalspårstrafiken försvann från Forshem. Spåret revs dock fullständigt först 1985.

1980 lades godstrafiken till hamnen vid Vänern ner, men växeln (jfr 1965) togs inte bort förrän 1995. (Det är väl troligt att Forshems västra stationsgräns då, 1995, flyttades tillbaka till ungefär ursprunglig position.)

1987-05-31 drogs persontrafiken in i Forshem (d.v.s. resandetågen upphörde att stanna där). Persontrafiken där återupptogs dock igen 1991-06-10.

1989-10-01 upphörde godstrafiken i Forshem.

Sedan 2009-05-31 är Forshem en tidvis lokalbevakad och tidvis obevakad driftplats, där resandetågen har uppehåll för trafikutbyte. Det passerar inte längre några planenliga godståg.
/up


Hela tråden: