Walsjö Herrhamra järnväg 1899 (Järnväg allmänt)

av Micke Carlsson, Friday, October 11, 2019, 14:34 (1652 dagar sedan) @ Christer

Jag är medlem av Torö Hembygdsförening och har tillgång till en liten skrift från 1899 om ett tänkt spahotell mm vid Stenstrand på södra Torö, söder om Nynäshamn. Här finns omnämnt en järnväg som kallas Walsjö Herrhamra järnväg. Den byggdes aldrig, men banvallen syns från Herrhamra mot bygdegården, någon kilometer norrut. Sedan döljs en eventuell banvall av bilvägen tvärs genom Torö.
Järnvägen skulle bli 18 kilometer och ansluta till Nynäsbanan i Walsjö (numera Älgviken).

Eftersom man börjat bygga skulle det möjligen kunna finnas planhandlingar och kartor av något slag bevarade? Är det någon som vet något?

Inte mer än vad som finns i den skriften om projektet på Örudden, vad jag vet. Man får gå till landsarkiven och söka vidare. Menar du att man verkligen också byggde banvall? Vägarna på Örudden idag kan man nog härleda till projektet, det vet jag om. Det var ett monumentalt projekt t o m med spårväg runt Örudden i samma sträckning som dagens Örenvägen/Stenstrandsvägen. Alla borde köpa sig ett ex av hembygdsföreningens reproduktion av prospektet (om den finns kvar) om inte annat för kartans skull. Här gick vi miste om en pärla till villastad.

Att bygga "Örnudden" på Örudden var ett slags motförslag till planerna på Nynäshamns villastad, att just Nynäshamn skulle bli slutstation var omdiskuterat ett otal gånger under de 50 år som Nynäsbaneprojektet diskuterades fram och tillbaka innan bygget blev av. Att Norvikshamnen avlöser Stockholms importhamnar är alltså en idé som grott och ifrågasatts ända sedan 1850-talet och det är faktiskt först nu som Nynäsbanan "fullbordas" som tänkt. Att en hamn på Södertörn skulle ta all sjöfart från Stockholm var skälet till att Stockholm motarbetade och stoppade järnvägsförslaget på 1870-talet.


Så sent som 1891 skulle Nynäsbanan få en slutpunkt på obestämd plats vid Ösmo kyrka, hamntanken var då så otydlig och infekterad att man ville avstå från att lösa den "då". Man ville nog också ducka lite för att inte konkurrera med Saltsjöbaden vid just den tidpunkten, kan jag gissa. Mäktiga fiender isåfall. Projektet Örnudden tar fasta på den förslagsomgången där Ösmo är målet för en lokalbana på landet som främst är för jordbrukets behov och säger 1899 när Nynäshamn har beslutats som mål och koncession erhållits för bygget att det inte är försent att ändra sig beträffande banans slutpunkt.

Valsjö är i vilket fall den utgångspunkt som har bäst terräng för att från Ösmo leda fram en bana mot Torö. Därför sammanfaller "Herrhamrabanans" dragning mycket väl med den projekterade sträckningen mot Nynäshamn. Jag har följt den tänkta bansträckningen i terrängen mot Herrhamra ett flertal gånger och vilken vacker och spännande järnväg den skulle blivit, Herrhamrabanan. Från dalgången i Trasthammar över Malhuvud över till Oxnö längs vattnet, rakt över Svärdsö och längs klipporna vid Norrskogsbacken och vidare. Men hade den byggts hade "Nynäshamn" legat på Torö stenstrand och Ankarudden hade nu blivit "Norvik". Så kanske bäst det som skedde ändå.

Ett annat lika spännande projekt i trakten är banan Ösmo-Sorunda-Igelsta (Östertälje) som skulle gett hamnen snabbare tillgång till stambanan och vidare till Göteborg. återigen "Norvik" som spökar och det eviga moment 22 om vad som ska komma först, hamn eller landvägar. Som vanligt tills nu på sista tiden så blev det inget, den gången.


Hela tråden: