Tågmöte LSSJ iSkara. (Järnväg allmänt)

av S-O Johansson, Saturday, October 12, 2019, 14:30 (1656 dagar sedan) @ Kjell Aghult

En likaså obekräftad uppgift är att hävstångsställverket saknade linomlagda växlar. Hade enbart låslinor, för en eller två vingars infartssignalering (Huvudlinjen). För LSSJ körsignalerades enbart till huvudtågväg: "Tåg 2" i ett möte måste därför "flaggas" in (Dåvarande Säo § 52).

Har i min ägo tidtabellsboken för fd VGJ för T150 från 10 juni 1950 i min ägo. Enligt denna så användes spår 3 för tåg mot Skövde, udda nummer, och spår 2 för tåg mot Lidköping, jämna nummer. För spår 3 gällde signalbild semafor med en vinge och för spår 2 signalbild semafor med en vinge och ett lodrätt streck bakom denna. För den senare signalbilden tror jag att det betyder att hela tågvägen inte är förreglad. Rätt eller fel?
Däremot om man skulle ändra tågspåren så att tåg mot Skövde skulle tas in på spår 2 så blev det § 52.2. Samma om man skiftade från andra hållet. Vilket nog var ovanligt.
Det senare går att läsa ut i tidtabellsboken del A för fd VGJ som finns Gunnar Ekevings sida.


Hela tråden: